Bozcaada’da görev yapan
kaymakamlardan sayın Bilal Bozdemir’in girişimleriyle başlayan ve gelenekselleşen
Bozcaada Şarap Tadım Günleri bilindiği üzere, bu yıl, yeni yasal düzenleme henüz
yürürlüğe girmeden iptal edildi. Şarap fabrikalarındaki tadımlara da son
verildi…
İşin iyi tarafından bakıldığında,
şarap üreticilerinin bu tür bir kayıt ve tespiti var mı bilmiyorum ama, denilebilir
ki şu iki açıdan iyi oldu:
Festival kendi izleyen ve
müşterilerini yaratmakla birlikte şarap fabrikalarına ek bir mali külfet
getirmekteydi: hem etkinliklerin maliyeti, hem de sunulan şarapların maliyeti. Satış
sırasındaki tadımlar açısından da, gözlemlere göre durum çok farklı değil: Tüm
şarap çeşitlerinden tadıp bir-iki şişe satın alan ya da hiç almadan çıkıp
giden; özellikle turlarla gelen 40-50 kişilik gruplarda herkesin tadım yapıp
üç-dört kişinin şarap alması gibi…
İki üç satış yerini dolaşıp “beleşe
kafa bulma” anlayışında olanlar da cabası…
Başlatılma amacı sezon dışında da
özellikle şarapseverleri adaya çekmek olan etkinlik zamanla, otel ve
restoranların geç faaliyete geçmesi nedeniyle giderek sezon başında ve içine tarihlerde
düzenlenmeye başlandı. Bu durum da amacından bir parça sapma anlamını
taşımakta.
Gelelim kötü yanlarına:
Gelenekselleşen bir etkinlik sona
erdi.
Bozcaada medyada “güneş-deniz-kum”
turizmi dışındaki en önemli özelliği ile yer almaya başlamıştı… sona erdi.
Şarap işletmeleri kendi başlarına
tanıtım ve reklam yapma yerine daha düşük olan toplu ve paylaşılan tanıtma maliyetlerinden
yoksun kaldılar.
Sezonun başında ya da içinde de
olsa, şarap turizmi nedeniyle gelen ve profili “güneş-deniz-kum” misafirlerinden
farklı olanlardan diğer işletmeler yoksun kaldı.
Bozcaada’nın kendine özgü
özelliklerinin turizm piyasasına sunumu açısından bu bir krizdir.
Ancak Çetin Altan’ın deyimiyle “enseyi
karartmamak” gerekiyor.
Ekonomi bilimi ve pratiği en
büyük krizlerin en büyük fırsatları da içinde barındırdığını söylüyor.
Tabi ki görülebilir ve
değerlendirilebilinirse…
Bu krizde fırsatlar neler
olabilir?
Yasal düzenleme, alkol sunumu
için ruhsatlandırılmış yer koşulu arıyor.
Bozcaada’daki şarap
işletmelerinin tümünün fabrikanın yanında ya da dışında mekan sıkıntısı yok. Sadece
bunları biraz düzenleyip uygun hale getirmek gerekiyor.
Şarap işletmesi sahip ve
yöneticileri ile meraklı işletmeciler ve şarapseverlerin de çok iyi bildiği
gibi dünyanın her yerinde şarap tadımı ücreti mukabilinde yapılır.
Hazırlanan çeşitli tür, cins ve
eşliklere göre (tadımın yanında sunulan peynir, soğuk et, hatta ciddi yemekler
gibi); yine bağ, üretim tesisi gezilerinin içinde yer alıp almamasına göre fiyatlandırılan tadım paketleri ile şarap
turizmi profesyonel olarak gerçekleştirilir.
Amerika Birleşik Devletlerinin
özellikle güney eyaletleri, Güney Amerika, Avustralya ve şarabın geleneksel
üretim sektörlerinden olduğu Avrupa ülkelerinde çok yaygın ve ciddi gelir
getiren bu turizm çeşidinin Bozcaada’da amatörce ve utangaç bazı örneklerini
gördük; görmekteyiz. Ancak mevcut koşullar artık bunun profesyonelce
yapılmasını dayatmaktadır.
Çok haklı olarak Bozcaada’daki şarap işletmeleri “işlerimiz ve dertlerimiz başımızdan aşkın zaten”
diyebilirler. Doğrudur ve haklılar.
Ancak sadece “iş ve dertleri ile uğraşmak” öyle görülüyor ki onları bitirmiyor,
aksine arttırıyor…
Üstelik turizm organizasyonu tek
başına ve yukarıda sözü edilen profesyonel tadım organizasyonu da ayrı olarak
farklı uğraş ve uzmanlık gerektiren alanlar…
Ama dünyada da zaten “yalnız
kahraman kovboy” dönemi kapandı…
Gelirini turizme odaklayan;
içinde Turizm Yüksek Okulu bulunan, turizm alanında eğitim alan birçok insanın
yaşadığı Bozcaada’da “yerli” bir turizm şirketi yok. Yerel ve uluslararası,
sadece internet üzerinden faaliyet gösteren ve rezervasyon yapan şirketler Bozcaada’dan
yatak satıyor oysa…
Bozcaada’ya gelmeye niyetlenenler
ceplerine göre konaklama rezervasyonu yapabilmek için harıl harıl o site bu
site, o telefon bu telefon daha adaya gelmeden yoruluyorlar…
Şarap işletmelerinin, konaklama
tesislerinin ve profesyonel turizmcilerin hatta yerel yönetim organlarının ortaklaşa
kuracaklar/oluşturacakları “yerli” turizm şirketi ya da şirketleri Bozcaada’nın
tıkanan turizm geleceğine çözüm olabilirler.
Ulaştırma, konaklama ve profesyonel
tadımın farklı sektör ve kulvarlarındaki ve mevcut haliyle birbirinden
bağımsız/habersiz dağınıklığı, bu tür bir yapılanmayla giderilebilir, eşgüdümlü çalışması sağlanabilir.
Tadıma yaz ya da kışın gelecek
olan insanların adaya ulaştırılması, konaklama yerlerinin açık bulundurularak
konaklatılmasının uygun koşullarda garanti edilmesi ve profesyonel sunum
etkinlikleri ile tatmin edilmesi artık
kendiliğinden, amatörce ya da “rastgele”ye bırakılmayacak kadar önemli ve
hayati hale gelmiştir.
Un var, yağ var, şeker var…
Bozcaada ateşin karşısına geçip
biraz yanmayı göze alan helva yapımcılığına soyunacakları bekliyor.
Turizm alanında bir start-up
şirketini bekliyor…
Yoksa unu kediler, şekeri
kargalar yağı da küfler yer…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder