4 Mayıs 2012 Cuma

Sekizinci Şarap Tadımı ve Sonrası

Bozcaada 8. Şarap Tadım Günlerinin 21-24 Haziran 2012 tarihleri arasında yapılacak olması adanın tanıtımının ekonomik ve kültürel boyutu açısından olduğu kadar gelenekselleşmiş olması açısından da sevindirici.

Bozcaada Şarap Tadım Günlerini etkinliğinin başlatılması konusunda çok çaba sarf eden ve devleti temsilen kurumsal destek sağlamış olan geçmiş dönem kaymakamlarımızdan Sayın Bilal Bozdemir'in emeğini hatırlamak kadirşinaslığın gereğidir.

Tıpkı gelenekselleşen ve geçmiş dönem müftülerinden sayın Adem Gülmek'le birlikte organize ettikleri "Uçurtma Şenliği" ve adalılar için kışın en tercih edilen ve az sayıda - açık bulunan "sosyal kulüp" niteliğindeki "özel idare sosyal tesisi"nin yapımı gibi.

Daha da eskilere gedecek olursak,  İstiklal İlköğretim okulunun sayın Kutlu Aktaş öncülüğünde inşa edilmesi; limana gelen gemilerdeki yolcuların Bozcaada sırtlarına göz attıklarında gördükleri çam örtüsünün sağlanmasında kaymakam Sayın Yavuz Akkoç'un  öncülüğünün hatırlanması gibi.

İnsanlar geçici, yarattıkları eserler kalıcıdır. Ancak yaratılan eserlerin kalıcılığını sağlayan şey, yaratılmaları kadar önemli olan sahiplenilmeleri ve geliştirilmeleridir. Bu anlamda Şarap Tadım Günlerinin başta Bozcaada'da şarap üreten işletmeler kadar yerel yönetim kurum ve kuruluşlarınca sahiplenildiğinin göstergesi sekizincisinin düzenleniliyor olmasıdır.

Başta da belirtildiği gibi, Şarap Tadım Günlerinin iki önemli boyutu  bulunmaktadır: birincisi ekonomik, diğeri ise kültürel boyutudur.

Ekonomik boyutu, doğrudan gerçekleşen şarap satışı yanında, turizme katkıyı da içermektedir.  Dolaylı ekonomik katkısı ise bağcılığa sağlanan katkıdır.

Kültürel boyutu ise Bozcaada'da antik dönemden beri önemli bir kültür ögesi olan bağ-şarap ikilisinin yaşam tarzını nasıl etkilediğinin günlük yaşamdaki görünümlerinin mimari - zaman algısı - insan ve doğa ilişkileri gibi yansımalarıyla tanıtılmasıdır.

Her iki boyutun çapı ve ufuklarına baktığımızda, Şarap Tadım Günleri gibi bir eserin sadece sahiplenilmesi değil ciddi kurumsal stratejilerinin oluşturulması yoluyla geliştirilmesinin zamanının da geldiği söylenebilir.

Ekonomik  boyutunda:

  • Bozcaada şarapçılığının sadece ulusal pazar ve tüketicilerini değil, uluslararası pazarları da  hedef alacak organizasyonlar (şarap yarışmaları, uzman değerlendirmeleri, uluslararası şarapçılık fuarları uydu organizasyonları v.b.); 
  • Ticari işletmeler yanında ev şarapçılığı ve küçük aile işletmelerinin  de kendilerini tanıtabilecekleri butik üretim tadımları; 
  • Tadım günleri süresince profesyonel turizm organizasyonları ile tüm ada yatak kapasitesini  tam doluluk oranını sağlayacak işbirlikleri 
ilk akla gelen geliştirme alanları olabilirler.

Kültürel boyutunda:  
  • Bozcaada Bağcılığı ve Şarapçılığı tarihi konulu ulusal-uluslararası  kongre ve simpozyumlar,
  • Bağcılık-Şarapçılık temalı çeşitli sanat dallarında sergiler ve gösteriler, 
  • Bağcılık - Şarapçılık konulu etnografik - antropolojik çalışmaların sunum ve tanıtımı 
gibi alanlarda desteklenebilir.

Bozcaada Şarap Tadım Günlerini salt bir kısa vadeli ürün pazarlama aracı olmaktan çıkaracak ve Bozcaada'nın bir bütün olarak özgün bir  "marka" olmasına katkı sağlarken tarihi, kültürü ve doğasının korunması ile güçlenmesine de katma değer sağlayacak bir geliştirme olacaktır bu alanlar.

Unutmayalım ki deniz, güneş ve kumsal ülkemizin ve dünyanın pek çok yerinde var.  Bozcaada için fark yaratacak olan şey bunlarla birlikte - diğerlerinde az bulunan - bağcılığı ve şarap kültürüdür.
Şarap Tadım Günlerinin bu açıdan sürdürülmesi çok önemlidir. Sürdürmek yetmez, korumalı, tanıtmalı  ve geliştirmeliyiz.  

Bozcaada bunu yapacak potansiyele sahip ve harekete geçirilmeyi bekliyor.









Hiç yorum yok: