Hırsızlar sadece para ve mal çalmazlar.
Fikirlerinizi, düşüncelerinizi, emeğinizi, birikimlerinizi,
duygularınızı hatta hayallerinizi bile arsızca çalabilirler.
Neden mi çalarlar?
Sahip olmadıkları şey onlara cazip gelir. Çalınca sahip olduklarını
zannederler.
Halbuki “olma”nın halleri
vardır. Fransızcadaki “etre” ve “avoir”
fiilleri bunu ifade ederler. Biri kişinin kendisinin “bir şey olması” –
birikimli ve donanımı ile insanın kendi halidir.
Diğer hal ise “sahip olmak” – kişinin belli
bir “şey” üzerinde mülkiyet hakkı anlamındadır. Kişinin EĞİTİMLİ OLMASI ile
DİPLOMA SAHİBİ olması arasındaki fark gibi. Mülkiyet farklı şekillerde
oluşabilir – çalışarak ve kazanarak, miras ve bağış yoluyla ya da hırsızlık
yoluyla…
Hırsızlık yoluyla “fikir, eser,
ün şan, şöhret” sahibi olanların kaderi acıklıdır.
İstedikleri ve arzuladıkları
şey aslında “olmaktır”. Bunun gereği
olan çalışmak, çaba göstermek; kendi sivriliklerini ve biçimsizliklerini taş
misali akıntısında törpüleyebilecekleri bir nehir gibi algılamak istemezler
hayatı. Kendini yontmak insana acı verir ve buna dayanıksızdırlar. Her
hırsızlıkta “ben oldum” “bu benim” derler ve bir süre öyle giderler. Bu zan onları kör ve sürekli hırsızlığa mahkûm
eder. “Bu benim” derken telaffuzdaki vurgu hep “i” harfinde kalır. “E” harfine
basamazlar…
Çok kabaca yapılmış incelikli bir
hırsızlığı görebilmek için öncelikle biraz teknik bilgilendirme gerekli.
Bakalım.
İntihal Nedir?
“İntihal (TDK:
aşırma), bir kişinin eserinde başka kişilerin ifade, buluş veya düşüncelerini
kaynak göstermeksizin kendisine aitmiş gibi kullanması. İntihal bir tür
sahtekârlık ve hırsızlıktır.
Başlıca
türleri:
Alıntı
ifadeler ve fikirler için kaynak göstermemek
Ödünç alınan
ifadeleri tırnak içinde yazmamak ve kaynak göstermemek”. (https://tr.wikipedia.org/wiki/İntihal)
Bir başka kaynağa göre “İntihal:
- · Aşırma
- · Başkalarının yazılarından bölümler, şiirlerinden dizeler alıp, kendininmiş gibi gösterme
- · Başkalarının konularını benimseyip değişik biçimde anlatma
- · Bir yazıda başka bir yazıdan konu ya da biçim alma
- · Başkalarının yapıtlarını kaynak göstermeden kullanma
- · Hırsızlık, çalma
- · Mevcut bir kaynaktaki fikri veya ürünü yeni ve orijinal gibi gösterme
Yani intihal, bir çeşit hile,
dolandırıcılık ve/veya sahtekarlık olarak düşünülebilir. Başkalarının
yapıtlarını çalma ve daha sonra bununla ilgili yalan söyleme eylemlerini
içerir.
Kelimeler ve fikirler gerçekten çalınabilir mi?
Evet. Kanuna göre çalınabilir.
Fikri Mülkiyet: orijinal fikirlerin ifade edilmesi
Telif Hakkı: fikri mülkiyeti ve orijinal buluşları koruyan kanunlar.
- Başkasının çalışmasını kendinizinkiymiş gibi teslim etmek.
- Başkasının çalışmasından kelimeleri veya fikirleri kaynak göstermeden kopyalamak
- Aktarılan sözleri, söylemleri tırnak işareti içerisine almadan yazmak
- Aktarılan sözlerin kaynağı ile ilgili yanlış bilgi vermek
- Kelimeleri değiştirseniz bile başkasının cümle yapısını kaynak göstermeden kopyalamak
- Bir kaynaktan, kaynak göstererek veya göstermeyerek, kendi yapıtınızın neredeyse hepsini oluşturacak kadar çok söylem ve fikir kopyalamak
- “The Too-Perfect Paraphrase” – Kaynağı düzgün bir şekilde göstermek ancak kelimesi kelimesine kopyalanmış metni tırnak işareti içerisine yazmamak. Bu durumda, kaynak gösterilmiş olsa da yazar özgün sunumu ve yorumu kendisininmiş gibi göstermektedir.
- “The Resourceful Citer”/ “Saygılı Bahsedici” – Tüm kaynakları olması gerektiği şekilde belirtmek, tırnak işaretlerini ve tekrar yorumlamayı yerinde kullanmak. Peki bunun neresi yanlış? Metinde hiç özgün kısım yok! Bu tarz bir intihali farketmek çoğu zaman zor olabilir çünkü metin herhangi başka iyi bir araştırma dokümanına benzemektedir. (http://bbyuygulama.atauni.edu.tr/sp/assets/users/_serpilfirat8925/plagiarism1.pdf)
Genel olarak yapılan intihal
türleri şunlardır: [7, para. 4]:
- · Klonlama (Clone): Başkasının çalışmasını kelime kelime kendininmiş gibi sunma.
- · Kopyalama (Ctrl-C): Değişiklik yapmadan tek bir kaynaktaki metnin önemli bölümleri içerme.
- · Bulma-Değiştirme (Find-Replace): Anahtar kelimeleri ve cümleleri değiştirme fakat kaynağın önemli içeriğini koruma.
- · Remiks Yapma (Remix): Birbirine uyan birçok kaynağı başka sözcüklerle anlatma.
- · Geri Dönüştürme (Recycle): Yazarın önceki çalışmalarını kaynak göstermeden fazlaca alma.
- · Melezleme (Hybrid): Kaynak göstermeden kopyalanan metinler ile kaynak gösterilenleri mükemmelce birleştirme.
- · Lapa Yapma (Mashup): Birçok kaynaktan kopyalanan materyali karıştırma.
- · 404 Hatası Yapma (404 Error): Var olmayan ya da kaynaklar hakkında hatalı bilgili kaynaklar içerme.
- · Toplama (Aggregator): Uygun kaynak içerme fakat neredeyse hiç orijinal çalışma olmama.
- · Yeniden Tweetleme (Re-Tweet): Uygun kaynak içerme fakat orijinal metne ya da yapıya çok yakından dayanma.
3.2. İntihal Olarak Kabul Edilen
Davranışlar Nelerdir?
Aşağıdaki fiiller intihal olarak
kabul edilen davranışlar arasında yer alır [8, para. 5]:
- · Başkasının çalışmasını kendininmiş gibi teslim etmek.
- · Başkasının kelimelerini ya da fikirlerini kaynak göstermeden kopyalamak.
- · Alıntıyı tırnak içine koymada başarısız olmak.
- · Alıntının kaynağı hakkında yanlış bilgi vermek.
- · Kelimeleri değiştirmek fakat kaynak göstermeden kaynağın cümle yapısını kopyalamak.
- · Kaynak gösterip ya da göstermeksizin çalışmanın ana kısmını oluşturan kaynaktan çok fazla kelime ya da fikir kopyalamak.”( Behlül Gücükoğlu, Zerrin Ayvaz Reis, Türkiye’de ve Dünyada İntihalin Yaptırımları, http://ab.org.tr/ab14/bildiri/323.pdf)
Bir başka kaynakta intihalin
nedenleri ve örnekleri aşağıdaki gibi verilmektedir:
“3) NEDEN İNTİHAL YAPILIR?
- · Yeterli zamanın olmaması
- · Kişinin o konuda uygun şekilde yazacak birşeyinin olmaması
- · İyi bir derece/not almak
- · Kendine güven sorunu
- · İntihali daha önce de yapıp yakalanmamış olması
- · Danışman ve öğrenci arasında yeterli iletişimin olmaması
- · Yaptığının intihal olduğunu bilmemesi (Farkında olmadan intihal yapıyor olması).
Örneklerle neler intihaldir,
neler değildir diye bakmak gerekirse:
“Anoreksiya nevroza” rahatsızlığı
hakkında bir makale yazdığımızı düşünelim. Bununla ilgili kaynak taraması
yapıyoruz ve şöyle bir metinden yararlanıyoruz.:
Orjinal metin:
Perhaps the most puzzling symptom
of anorexia nervosa -- a disorder that tends to occur in young women -- is the
refusal to eat, resulting in extreme weight loss. While most people have a
great deal of difficulty in dieting and losing weight, particularly if a diet
extends over many months or years, individuals with anorexia nervosa can
literally diet themselves to death. (2011, June 5)
Alıntılanarak yazımızın içerisine
konulmuş şekli:
Anorexia nervosa is a serious
disease which causes many people –especially young women- to die. Perhaps the most puzzling
symptom of anorexia nervosa is the refusal to eat, resulting in extreme weight
loss. Many people have a lot of difficulties when they are dieting, but if a diet extends over many
months or years, individuals with anorexia nervosa can literally diet
themselves to death. (2011, June 5)
Yukarıdaki örnek bir intihaldir.
Alıntının kaynağı belirtilmiş olsa bile, işaretli cümlelerin aynı olması
intihal kabul edilmektedir. Kaynaktan birebir olarak alınan cümleler, kelimeler
uygun şekilde belirtilmek zorundadır.” (http://awc.iyte.edu.tr/handouts/6sorudaintihal.pdf)
İntihale sıkça maruz kalmış blog
yazarı Deniz Gürel, konu ile ilgili
duygu ve düşüncelerini şöyle anlatmaktadır:
“Beni hayrete düşüren ve aynı
zamanda kızdıran konu şu ki intihal (aşırma) konusunda doğru bilince sahip
değiliz. Bir içerik internette yayınlanmışsa sanki herkes tarafından serbestçe
alınıp kullanılabilirmiş gibi ‘yanlış’ bir anlayış var. Bu yanlış anlayış
nedeniyle bir başkasının içeriğini alıp ‘tepe tepe’ kullanmak normal
algılanıyor.
Eğer bir alıntı yapılacaksa bunun
belli kuralları vardır. Yazının/eserin tümünü olduğu gibi kopyalamak alıntı
değil çalıntı yapmaktır. Her eser bir emek sonucunda oluşur, bu emeği görmezden
gelerek kullanmak hem etik hem de hukuki olarak suçtur. Bu kadar net!”( http://www.denizergurel.net/intihal-asirma-sucu-nedir-nasil-yapilir/)
Etik ve hukuki bir suç olan
aşırma ile ilgili tanım, ilke, hak ve cezaları 5846 sayılı Fikir ve Sanat
Eserleri Kanunu tarafından düzenlemektedir.
Madde 16 – Eser sahibinin izni olmadıkça
eserde, veyahut eser sahibinin adında kısaltmalar, ekleme ve başka değiştirmeler
yapılamaz.
Madde 18 – (Değişik: 21/2/2001 -
4630/11 md.) Mali hakları kullanma yetkisi münhasıran eser sahibine aittir
Madde 21 – Bir eserden, onu
işlemek suretiyle faydalanma hakkı munhasıran eser sahibine aittir
Madde 35 – Bir eserden aşağıdaki
hallerde iktibas yapılması caizdir:
3. Alenileşmiş güzel sanat
eserlerinin ve yayımlanmış diğer eserlerin, maksadın haklı göstereceği bir
nispet dahilinde ve münderacatını aydınlatmak maksadiyle bir ilim
eserine konulması; İktibasın belli olacak şekilde yapılması lazımdır.
Kanunun 71. Maddesi, önceki
maddelerde ayrıntılı olarak tarif edilen manevi ve mali hakların çeşitli ihlal
türleri karşılığında verilecek cezaları düzenlemektedir.
Bu kısa teknik bilgilerden sonra,
gelelim işin “oldu-bitti” kısmına…
Şu anda, bu yazıyı okuduğunuz
blog Mayıs 2010 yılında açılmıştır. Altındaki notta, 5846 sayılı yasaya atıf
yapılmadan ancak öngördüğü şekilde, şu cümle yer alır:
Ağırlıklı olarak Bozcaada ile
ilgili düşüncelerimi, fikirlerimi, öğrendiklerimi, hayallerimi ve
hayalkırıklıklarımı, sevinç ve kızgınlıklarımı blog izleyenleri ve
arkadaşlarımla paylaşmaktayım. Zaman zaman konuklarım da olur. Teknik olarak mümkün ve teklif edildiği halde
bloğu ticari kazanç getirici bir hale getirmeyi hiç düşünmedim. Reklam alıp paylaştıklarıma bir değer
biçemem.
Aksi iddia edildi ve yine bir
başka “sahip olan” tarafından vergi dairesine şikâyet edildim. Şikayet edenin (adı bende saklı) utandığını
varsayıyorum; şikayeti ve bloğum nedeniyle hiç vergi mükellefi ya da cezalısı
olmadım. İnsan sadece kendisi ile rekabet etmeli…
Bu blogda 16 Aralık 2010 tarihinde bir
makale yayınladığım: Bir Ada Fenomeni: Vasilin Meyhanesi (http://tenedos-bozcaada-tenedos.blogspot.com.tr/2010/12/bir-ada-fenomeni-vasilin-meyhanesi.html
)
Kendisini az ama eşi ve
çocuklarını yakından tanıdığım, dostluk ettiğim; çok geniş bir duygu
yelpazesine sahip hikâyelerine tanıklık ve duygudaşlık ettiğim; yayınlamadan
metin için yakınlarının onayını aldığım Vasil Bey ve Meyhanesi’nin çok genel
çizgili bir portresidir o yazı.
Yakınlarında, acıların ve yaraların henüz tam geçmediği, sadece hafifçe
kabuk bağladığı Vasil Bey’in ölümü ve meyhanenin kaderi ile ilgili “daha yazma”
dedikleri pek çok şey gün yüzüne çıkmayı beklemekte…
Sadece adalet önünde muhatap
olacağım gerekçesiyle, yayın ve yazar ismini şimdi, burada zikretmeyeceğim;
Bozcaada’da ticari olarak yayınlanan bir derginin Şubat-Mart 2016 nüshasında
yer alan bir makalesini dikkatinize sunacağım.
Neden mi? Makalenin gövde metni
28 cümle. Bu 28 cümlenin sadece 8 cümlesi yazarına ait. Oranlarsak % 28. Diğer 20 cümle ve %72 lik kısmı yukarıda
sözünü ettiğim yazımın % 70inin “copy” hali.
Kopyalanmayan % 30 kısmı da yazarın 8 cümlesi için “esinlenme” kaynağı
olmuş.
Yazının sonunda, “Yararlanılan
Kaynak” olarak bloğun adresi verilmiş. “Yararlanılan kaynak” diyebilmek için
yazar, bir paragrafa, “gelelim hikayesine” ve diğer paragrafa da “Lakin,” giriş
cümlesi ve kelimelerini “işlemiş”.
Alınan % 70 in alıntı olduğunu belirten bir işaret yok. Sadece
“kaynaktan yararlanmış”; gelelim hikayesine ve lakin’le bağlayarak makaleyi
bitirmiş! Ve tabi ki resimlerden
birisini de değiştirmiş… Ama bir mail yazıp izin istemek aklına gelmemiş…
İlgi çeksin diye başlıkta sormuş: “Neydi ne
Oldu! Bir zamanlar Vasil’indi… Ya şimdi?”
Derginin aynı sayısının bir başka
makalesinde, “basın ilkelerine sadık yayıncılık yapmanın profesyoneller için
bile zorluklarından” söz edilmekte. Haklılar; sadece ilkelere değil yasalara da uymak
zor geliyor anlaşılan, ve ironi gibi…
Kes-yapıştır-geri kalanını büzüştür - ekle-yayınla ve “örnek işletme abone tablosu, örnek reklam tablosu”
ile gelsin paralar ve şöhret…
Yazık…
Alıntı-Çalıntının renkli işaretle gösterildiği yazım:
16 Aralık 2010 Perşembe
Adaya gelen ilk "istanbullular"ın anılarında Vasilin meyhanesi
önemli bir yer işgal eder. Sadece onların mı? Adalıların anılarının önemli
mekanlarından biridir Vasilin meyhanesi... Türküyle rumuyla önemli bir buluşma,
kaynaşma, şakalaşma, "iki tek atma" yeri...
Çanakkale ve Çardakta fıçıcılık yaparken mevsimlik işçiliğin canına tak dediği Vasil Efstratiu 1958 yılında eski belediye binasının yanındaki köşede yer alan dükkanı bankadan kredi kullanarak satın alır. Meyhane açar. Varlıklı bir adam değildir Vasil Bey bu yüzden çok çalışır. Kısa sürede borcunu öder.
Çanakkale ve Çardakta fıçıcılık yaparken mevsimlik işçiliğin canına tak dediği Vasil Efstratiu 1958 yılında eski belediye binasının yanındaki köşede yer alan dükkanı bankadan kredi kullanarak satın alır. Meyhane açar. Varlıklı bir adam değildir Vasil Bey bu yüzden çok çalışır. Kısa sürede borcunu öder.
Meyhanesi kısa sürede adanın sevilen mekanlarından biri olur. Güleryüzlülüğü, efendiliği, yemeklerinin lezzeti ve en önemlisi neşelenince kemanını alıp dostlarına müzik ziyafeti çekmesi meyhaneyi en tercih edilen yer yapar.
Kemanı Vasil Bey için çok değerlidir. Onu dükkanda tutmaz. Meyhanede çalacağı zaman evinden birisiyle getirttiğinde mutlaka "şifreli" ister evdekilerden. Gönderdiği kişiye anahtarlığını verir ve evden o anahtarlığı görmeden kemanı vermezler. Daha sonraları Almanyadan bir pikap getirtir Vasil Bey ve meyhanede muhabbetler koyulaşınca hafiften rumca ya da türkçe çalan bir plak döndürür.
Her sabah evde bir kaşık reçel ve bir bardak sudan oluşan kahvaltısından sonra Vasil Beyin ilk işi balıkçı barınağına gitmektir. Erkenden balıklarını alır, arka denizde temizler ve hazırlar. Dükkanda kömür ızgarasını yakar, külle örter. Daha sonra diğer alışverişini yapar. Domatesli kalamarı, ahtapot salatası, kağıtta kaşarlı pastırması dillere destan olur.
Adalılar için bir sosyal klup gibidir meyhane. Memurlar, esnaf, nadiren gelen turistlerin vazgeçilmez mekanıdır. Özellikle kış geceleri saat 22.00 den sonra lüks lambasının sarımtrak ışığında neşeli kahkahalar meyhanenin içinde kalmaz dışarı taşar. Hafta sonları daha çok rum ailelerdir müşterileri... Bir de daimi müşterileri vardır: en yakın dostları Osman Kaptan ve Fıçıcı Stelyo...Meyhanenin en büyük neşe kaynaklarından biri olan küçük oğlu Apostolun yerden fırlatarak oldukça yüksek tavana kağıt para yapıştırması numarasının sırrı tıpkı lezzetli ızgara köftesinin reçetesi gibi hala bilinmemekte...
Çalışkanlığı, tevazusu ve
yardımseverliği ile Vasil Bey adanın sevilen esnafından biridir. Bu özellikleri
nedeniyle de uzun yıllar cemaat başkanlığı yapmıştır. Dürüstlüğü,
adaletseverliği ve sağduyusu ile çeşitli anlaşmazlıklarda başvurulan
güvenilir bir hakem olmuştur hep. Ama bir başka özelliği onu bir efsane haline
getirmiştir, o da içki içme adabı. Sıkça rakı kadehini gösterip "bunu
içmeyen ya delidir ya divanedir" sözünü hala sevenleri kadehi aldıklarında
adını telafuz etmeden söyleyip onu anarlar.
Her güzel şeyin geçici olduğu gibi adada da "zor zamanlar" başladığında Vasilin meyhanesi açık kalmak için direnir. Zaman gelir gidenler azalır, zaman gelir camı kapısı kırılır. Açıldıktan 24 yıl sonra Vasil Beyin Meyhanesi ada için bir devrin kapanması gibi kapanır.
Meyhane binası hala yıllara tanıklık edercesine köşede boş olarak durur. Ada ve adalıların anılarında ise hep o dolu, nezih ve neşeli haliyle yer alır. Vasil Bey ise, değerli adalı Bilsay Kuruç hocanın dediği gibi, "Vasil müstesna meyhanesi, rakı adabına göre düzenlenmiş yaşamı ile Ada’nın aristokratı gibi..." anılarda yaşamaya devam eder.
Her güzel şeyin geçici olduğu gibi adada da "zor zamanlar" başladığında Vasilin meyhanesi açık kalmak için direnir. Zaman gelir gidenler azalır, zaman gelir camı kapısı kırılır. Açıldıktan 24 yıl sonra Vasil Beyin Meyhanesi ada için bir devrin kapanması gibi kapanır.
Meyhane binası hala yıllara tanıklık edercesine köşede boş olarak durur. Ada ve adalıların anılarında ise hep o dolu, nezih ve neşeli haliyle yer alır. Vasil Bey ise, değerli adalı Bilsay Kuruç hocanın dediği gibi, "Vasil müstesna meyhanesi, rakı adabına göre düzenlenmiş yaşamı ile Ada’nın aristokratı gibi..." anılarda yaşamaya devam eder.
1 yorum:
Merhaba
Yorum Gönder