14 Kasım 2014 Cuma

Bozcaada Gemi Seferleri ve GESTAŞ’ın Matematiği

Bozcaada ve Gökçeada’ya GESTAŞ tarafından yapılan gemi seferlerinde ödenen ücretlerin karşılaştırılmasında matematiği zorlayan tuhaflıklar bulunmaktadır.

Önce bu farklara bakalım:

Bozcaada – Gökçeada Gemi Ücreti Farkları
Öğrenci
Fark Yok
Yolcu
+ 1 TL
Otomobil(1+7 Koltuki)
Fark Yok
Minibüs(8-18 Koltuk)
-20 TL
Midibüs (19-32 Koltuk)
-40 TL
Otobüs
-30 TL
Kamyonet 1 - 3,5 Ton
Fark Yok
Kamyonet  3,5 - 6 Ton
Fark Yok
Kamyon
Fark Yok
Tır
+ 10 TL
Küçük Motor(150 cc Altı)
Fark Yok
Motor(150 cc Üstü)
Fark Yok
Romork
-10 TL
Karavan
+40 TL
İş Makinesi
-20 TL
Traktör
Fark Yok
1/2m3 Yük
Fark Yok
1 m3 Yük
Fark Yok
Palamar
Fark Yok
Manevra
Fark Yok



Tablodan da görüldüğü gibi, Geyikli-Bozcaada ve Kabatepe-Gökçeada gemi seferleri ücretlerinde öğrenci, otomobil, kamyonet, kamyon, motosiklet, traktör, yük m3, palamar ve manevrada fark bulunmamaktadır.

Farklı olanlarda ise; yolcu 1 TL daha pahalıya; Bozcaada’ya küçük minibüsler 20 TL, büyük minibüsler 40 lira daha az fiyata; otobüsler 30 TL daha ucuza, römorklar 10 TL daha ucuza, iş makinaları 20 TL daha ucuza, TIR’lar 10 TL daha pahalıya, karavanlar 40 TL daha pahalıya geçmektedirler.

Bu fiyatlar ve farklar iki açıdan önemlidir: mesafe ve alan.

Geyikli-Bozcaada arasındaki mesafe 4.5 mildir. Kabatepe-Gökçeada arasındaki mesafe 14 mildir. Yani Kabatepe-Gökçeada arasındaki mesafe Geyikli-Bozcaada mesafesinden neredeyse üç katından fazladır.

Alan olarak baktığımızda ise Gökçeada’nın alanı Bozcaada’nın alanının sekiz (8) katıdır.

Bu gözlükle baktığınızda:

1.  GESTAŞ’ın Bozcaada için uyguladığı fiyatlar mesafe açısından baktığınızda Gökçeada’ya göre üç katı kadar fazla ve pahalıdır.

2. Alan açısından baktığınızda, otobüs, minibüs gibi toplu taşıma araçları ki kitle turizminde kullanılan araçlardır, Bozcaada’ya daha ucuz fiyatla geçmektedirler. Halbuki sezonda Bozcaada trafiğini güçleştiren araçların başında bunlar gelmektedirler.

3. Gökçeada yolcuları bağlantılı Boğaz hatlarından ücretsiz yararlanmaktadırlar.  Bozcaada yolcuları için bu tür bir kolaylık bulunmamaktadır. Bozcaada’dan Eceabat ya da Gelibolu’ya geçtiğinizde – ya da tersi- bir kez daha gemi ücreti ödemek durumundasınız.

WEB sitelerinde, GESTAŞ’ın fiyat politikaları ile ilgili açıklamaları, fiyat artışlarının kaliteli hizmet sunumu amaçlı olduğu ile sınırlıdır.

Bu politikaların belirlenmesinde esas olması gereken sosyal parametreler (örneğin adalardaki kış nüfusunun artışı, trafik yoğunluğu v.b.), ekonomik parametreler (örneğin il ve bölge stratejik planında desteklenen tarım, inşaat ve imar faaliyetleri yoğunluğu) ve mali parametreler (personel, ulaşım yakıt maliyetleri v.b. maliyetler) ile ilgili bilgiler bulunmamaktadır. Dolayısıyla bunların ne derecede gözetildiği ve belirlenen ulaşım ücretlerine nasıl yansıtıldığı konusu açık değildir.

Bozcaada Belediye Başkanı ve Bozcaada Kaymakamı GESTAŞ genel kurulu üyesidirler. Dolayısıyla GESTAŞ’ın tüm politika ve uygulamaları konusunda etki ve yetki sahibidirler. Bu konumlarını Bozcaada ve Bozcaada halkının verilere dayalı bilgilendirilmesi yanında; sosyal, ekonomik ve mali çıkarları doğrultusunda kullanmalarını beklemekteyiz.

Ek: GESTAŞ’ın şu anda geçerli olan fiyat tarifesi. (www.gestasdenizulasim.com.tr)


Kabatepe - Gökçeada
Öğrenci
1,50 TL
Yolcu
2,50 TL
Otomobil(1+7 Koltuki)
58,00 TL
Minibüs(8-18 Koltuk)
35,00 TL
Midibüs (19-32 Koltuk)
55,00 TL
Otobüs
125,00 TL
Kamyonet 1 - 3,5 Ton
32,00 TL
Kamyonet  3,5 - 6 Ton
44,00 TL
Kamyon
90,00 TL
Tır
140,00 TL
Küçük Motor(150 cc Altı)
6,00 TL
Motor(150 cc Üstü)
10,00 TL
Romork
25,00 TL
Karavan
70,00 TL
İş Makinesi
90,00 TL
Traktör
32,00 TL
1/2m3 Yük
3,50 TL
1 m3 Yük
7,00 TL
Palamar
40,00 TL
Manevra
200,00 TL



Geyikli - Bozcaada
Öğrenci
3,00 TL
Yolcu
6,00 TL
GestCard Öğrenci
2,50
GestCard Yolcu
5,00
Otomobil(1+7 Koltuki)
58,00 TL
Minibüs(8-18 Koltuk)
90,00 TL
Midibüs (19-32 Koltuk)
150,00 TL
Otobüs
300,00 TL
Kamyonet 1 - 3,5 Ton
64,00 TL
Kamyonet  3,5 - 6 Ton
88,00 TL
Kamyon
160,00 TL
Tır
270,00 TL
Küçük Motor(150 cc Altı)
12,00 TL
Motor(150 cc Üstü)
20,00 TL
Romork
45,00 TL
Karavan
100,00 TL
İş Makinesi
160,00 TL
Traktör
64,00 TL
1/2m3 Yük
3,50 TL
1 m3 Yük
7,00 TL
Palamar
40,00 TL
Manevra
200,00 TL





Not: Geyikli - Bozcaada Hattı'nda tüm biletler gidiş - dönüş olarak kesilmektedir.

8 Kasım 2014 Cumartesi

Bozcaada İmar Sorunu – “Cambaza Bak” Diyene Bakma Vakti …

“Emeklilikte, şöyle küçük bir sahil kasabasında, küçük bir bahçe içerisinde, sakin doğada, küçük bir ev”….

Türk filmleri bu evi; pembe panjurları, kireç badanası, çivit mavisi kapı ve pencereleri, tenteneli perdeleri ile daha da somutlaştırmıştır…

Zaman içerisinde, bu evin imajı, bahçesinde at arabası tekerleği ve yaz kış yemyeşil çim halısı, salıncağı v.b. objelerle gelişmiştir.

Türk toplumunun, özellikle memur-beyaz yakalı kısmısının, imajı değişse de esası değişmeyen hayali bu…

Bozcaada’da, DENKO’nun ilk arsa sahiplerinden çoğu, Ankara’da görev yapan ve bu hayallerle yaşayan memurlardı.

Hayallerine yatırım yaptıklarını düşünerek 80’li yıllarda 460 kişi senelerce yer için taksit ödediler, adada en yüksek arsa vergisini ödediler; halen de ödemektedirler…

Bu 460 kişinin hayalindeki bahçeli küçük evler yapılsaydı ve her evde ortalama 3 kişi yaşasaydı, adanın nüfusu + 1500 olacaktı… O dönemdeki nüfusundan fazla…

Sonra, öyle oldu, böyle oldu, yapı izni verilmedi…

Derken, sessiz sedasız, DENKO’nun biraz yukarısında; sağında ve solunda, ona çok benzer bicimde birkaç alanın daha parselasyonu yapıldı… Açın bakın haritalara…

Çok büyük birkaç alan… DENKO’nun birkaç misli büyüklüğünde…

Bu parselasyon, tartışmalara konu olan 1/25 binlik planın içerisinde nasıl olduysa, yerini aldı…
Bozcaada için oniki-onüç bin nüfusluk öngörü ile birlikte…
Tarihin hiçbir döneminde adada yaşamamış bir nüfus öngörüsü bu…

Şimdilik evet, hiç kimse yapı yapamaz, doğru…
Ya da DENKO’da olduğu gibi, hiç yapamaz; bu da mümkün…
Yüzlerce, binlerce insan o hayalleriyle yaşar, durur; kavga eder, protesto düzenler, parti değiştirir…

Hayaller; hele gerçekleşmeyenler, insanın gözünü kör eder…
Cambazdan başkasını görmezler, “cambaza bak” diyeni hele hiç görmezler…
Üst üste, sıkışmış alanda; “460 ev içerisinde nasıl sakin bir yaşam sürülür ki” sorusu akla bile gelmez…

Bir imar kavgası başlar ve sapla saman birbirine karışır.
Olması gerekenlerle olmaması gerekenler akıl süzgecinden değil, hayal kırıklığı süzgecinden geçer.
Gerçek ihtiyaçlar ile doyumsuz iştahlar ayırt edilemez hale gelir.
Herkes sesini duyurmak ister ve kimse birbirini dinlemez…

Aslında en başta sorulması gereken soru şu:
“Cambaza bak” diyen kim?

Yani…
Parselasyonu yapılan yerler kimin?
Parselasyonu yapan kim?
Buna izin veren ve plana dahil eden kimler?
Tüm bunlar olurken, adalılara bilgi verilmiş ve sorulmuş mudur?

Bozcaada’nın sorunu, bağ evleri sorunu değildir. Bağda oturan bağına bakar.
Tesis ihtiyacı olanın, kurallar çerçevesinde bu ihtiyacı karşılanmalıdır. Çadırda üretim yapılamaz.
Yapı izni ne için verildi ise sadece o faaliyete izin verilir. Aksini yapanın da canına okunur.

Köyler için bile sorun olmayan altyapı sorunlarını çeyrek asırdır konuşmak değil, bitirmek.

Mesele gerçek ihtiyacı aç ve açıkgözlülükten ayırt edip zamanında karşılamak…
Mesele cambazla onu işaret edeni görebilmek…

Mesele sakince oturup, gerçek ihtiyaçlarımız nedir? Bunları nasıl karşılarız? diye güvenilen uzmanlara tartışmak ve yapmak.